Bilance trojnásobné maminky (inc. dvojčata v první třídě) Jany Renner. Na Den dětí ideální, uznejte! A krásně to dnes oslavte!
Text a foto: Jana Renner
Když všechny (!!!) moje děti v pondělí 17. května odešly do školy, možná mnozí z vás zaslechli zadunění. To byl pomyslný kámen, který spadl z mého srdce. Přímo v našich končinách bylo znát i mírné zachvění povrchu zemského, když děti vylétly z rodného hnízda poklusem a s neskrývaným nadšením.
V režimu distanční výuky jsme žili dlouhých 7 měsíců, a to od poloviny října 2020. (Předvánoční pauzu nepočítám. Byl to pro všechny – viděno optikou letošního jara – pouhý oddechový čas: nabrat sílu na Vánoce a 23. prosince dostat nechtěný hromadný dárek v podobě pokračování distančního představení.) Zákeřné bylo toto období nejen ve své délce a intenzitě, ale v naší rodině zejména s ohledem na skutečnost, že na vzdálenou výuku se připojovaly rovnou 3 děti najednou. A třešničkou na dortu (nebo hřebíčkem do rakve?) je to, že jsou to děti narozené v rozmezí pouhých dvou let. Synka zastihla druhá vlna distančního vyučování v rozpuku 3. ročníku, zatímco dcerky – dvojčata – začaly rovnou od podlahy: jako žákyně 1. třídy.
Přiznám se, že v říjnu jsem si zoufala víc já než děti. Že přistanu rovnýma nohama v první linii, jsem sice předvídala už od začátku školního roku, ale zároveň jsem do poslední chvíle doufala v roli špatného proroka. Leč člověk míní… A okolnosti (se) mění. Zatímco na bedrech mého manžela zůstaly povinnosti se zajištěním chleba vezdejšího, já jsem se čestnou rolí v první linii vrátila do dob o šest let zpátky: do fáze intenzivní péče o tři děti narozené prakticky najednou a o všechno, co se staronovou situací souviselo.
Kdo je připraven, není překvapen, říká se. Připraveni jsem sice byli (teorií i vybavením pro vzdálenou výuku, Gott sei dank!), ale teorie je jedna věc a denní praxe její protipól, že…
Třeťák se už od října projevoval jako samostatná jednotka nemající ani trochu radost z mého občasného nakukování přes rameno ani z namátkových kontrol, zda na přijímači běží výuka, a nikoliv Youtube nebo jiný nevyžádaný obsah. Potud dobrý.
Obě dcerky se ale ocitly v situaci zcela opačné: začínaly číst, počítat a psát (výuka psaní je v distančním režimu zvlášť výživná!) a samostatná práce v nových učebnicích byla pro obě obtížná. Ještě si ani nezvykly na paní učitelku, nestihly se skamarádit se spolužáky a škola samotná zůstala neprobádaným územím, které je potřeba prozkoumat a objevit… A pak se ze dne na den ocitly před monitorem počítače (jednoho, jinak to nešlo), s paní učitelkou zmenšenou do Teams obdélníčku a jen se třemi dalšímu obdélníčky spolužáků ve skupince.
A začalo rodeo. Pro mě. První třída není nikdy jednoduchá. První třída na dálku je mimořádně složitá. Výuka dcerek denně obnášela mou neustálou asistenci a dohled. Byly dny, kdy jsme (na obou frontách) začali v 8 hodin ráno a skončili až v 16 hodin. Po první třídě následoval dohled nad úkoly synka třeťáka.
Zkrátka a dobře, zažívala jsem plnohodnotné pracovní dny, proložené navíc přípravou oběda, odpovídáním na nespočet otázek (Jak dlouho ještě musíme být doma? Co budeme dělat odpoledne? Kdy tohle všechno skončí? Proč nemůžeme chodit do školy? atd.) a organizováním volného času dětí. I ve městě sice mohou vyběhnout ven, ale pusťte bez obav ven 3 děti najednou, že… Víc hlaviček víc vymyslí! 😊
A do jakých rolí (najednou!) mě distanční výuka přivedla? Nebylo jich málo:
- Svačinářka a vedoucí školní jídelny
- Učitelka v záloze
- Skenovačka úkolů
- Psycholožka
- Družinářka a volnočasová pedagožka
- Policistka
- Pradlena a skladatelka voňavého prádla, kterého je stále víc a víc…
- Vedoucí rodinné logistiky
- Odbornice na věci veškeré 😉
Potřebovala jsem se chválit, chválit, chválit! Dnes a denně, jinak by to všechno bylo k nepřežití. A k tomu šálek voňavé kávy. Nebo rovnou dva…
A jak se ze všeho nezbláznit a zachovat si duševní zdraví? Ověřila jsem si, že žádná myšlenka (a ani sebesvízelnější situace) není tak tíživá, aby nešla rozchodit. Ano, byla to právě obyčejná chůze, která nám v lockdownu a běsu distanční výuky často doslova zachránila den. V zimě se k procházkám jako bonus přidal sníh a řádění na svahu. Boby načas jasně vedly. A i když bylo s postupujícími týdny stále těžší dostat děti na procházku, vždycky se mi to nakonec nějak podařilo. Bude-li se distanční výuka snad někdy opakovat (neee!), už vím, že je potřeba mít na paměti zejména poznatek nejdůležitější:
- Nobody is perfect!
- Nobody! Já ani vy…
A na to je třeba myslet. Slevit z nároků, ubrat na očekávání a výkonech, být k sobě navzájem laskaví. A tolik neřešit to, co objektivně nelze změnit. Zpětně s pokorou děkuji, že jsme tu dobu ustáli ve zdraví, že jsme všichni stále spolu a máme se rádi. A že díky těm sedmi měsícům se máme rádi možná dokonce ještě víc než dřív.
Dnes (o)slavíme Den dětí. Přeji dětem (všeho věku) a také nám všem, kteří jsme ještě nezapomněli, že jsme kdysi také byli dětmi, ať…
- …je vzpomínka na končící školní rok spíše příjemná.
- …se pochválíme, že jsme vším prošli nejlépe, jak to jen bylo možné.
- …věříme, že lockdown už je za námi. Konečně…!!!
A pokud by se tyto mnohdy bezvýchodné situace snad měly ještě opakovat – i když všichni vespolek doufáme v opak – věřme, že jsme právě prožitou etapou posíleni. A že všechno zlé bývá pro něco dobré.
Jana Renner na FF UK v Praze vystudovala bohemistiku v kombinaci s divadelní vědou. Souběžně se studiem pracovala v redakcích časopisů a nakladatelství, byla lektorkou němčiny a češtiny pro cizince nebo průvodkyní na hradě a zámku v Jindřichově Hradci a na hradě Švihov u Klatov. Po ukončení studií se zaměřila na public relations. Byla tiskovou mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, v Národním pedagogickém muzeu a knihovně J. A. Komenského vedla vzdělávací a PR oddělení. Nyní pracuje na PR a komunikaci organizace Pěšky městem.
Jana miluje knihy, příběhy s dobrým koncem a svoji rodinu. Je maminkou tří malých neposedů (synka a dcerek – dvojčat). Napsala knihu o Češkách, které zvolily tu méně pohodlnou cestu. Knihu První–statečné–jedinečné vydalo nakladatelství XYZ. Píše další knihu, pro www.hradeczije.cz, a své texty publikuje na www.evropanka.eu.